Tekstgrootte:

Zonnepanelen en de omvormer

Er zijn steeds meer huurwoningen met zonnepanelen. Ook de komende jaren blijven we ons hiervoor volop inzetten. In dit artikel leest u meer informatie over de omvormer. Deze zorgt ervoor dat u de opgewekte stroom in huis kunt gebruiken.   

Regelmatig controleren
Is uw woning voorzien van zonnepanelen? Dan is het belangrijk dat u regelmatig controleert of de omvormer nog goed werkt. Er kan namelijk altijd een storing optreden. Niet alle woningen hebben dezelfde omvormer maar in de meeste gevallen wijst een brandend of knipperend rood lichtje op een storing. In de beschrijving van de omvormer leest u wat de signalen zijn die wijzen op een storing. De beschrijving heeft u ontvangen na het plaatsen van de zonnepanelen of bij het ondertekenen van het huurcontract. Het is jammer als u door een storing het voordeel van de zelf opgewekte stroom mist. U bent als huurder zelf verantwoordelijk voor het controleren van de omvormer. 

Wel denken we graag met u mee. Enkele aandachtspunten:

  • Lees de beschrijving van de omvormer nog eens na. Zo weet u precies hoe u kunt controleren of de omvormer goed werkt. Welke informatie nog meer van de omvormer is af te lezen leest u ook in deze beschrijving.
  • Sommige omvormers hebben een display waarop de hoeveelheid opgewekte stroom weergegeven wordt. Hier ziet u ook of er weinig of geen stroomopwekking plaatsvindt.
  • Meterkast: U kunt bij elektrameters met een draaischijf zien dat de schijf en het verbruik terugloopt wanneer er meer opwekking is dan verbruik. Op slimme meters kunt u de teruggeleverde energie uitlezen. De opgewekte stroom die u zelf verbruikt wordt niet geregistreerd via de elektrameter.
  • Een aantal omvormers heeft een Wifiverbinding. Er is dan een mogelijkheid om via een app inzicht te krijgen in de hoeveelheid opgewekte stroom. Indien dit beschikbaar is voor uw omvormer, dan heeft u hiervoor een bijlage en uitleg ontvangen.

Bij storing
Heeft u een storing? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de reparatielijn via 055 – 369 69 69. Ook kunt u 24/7 een storing doorgeven via de website www.degoedewoning.nl/reparatie Daarnaast is het mogelijk om via uw persoonlijk account een storing te melden. U logt dan hier in.